Zit jij in een negatieve spiraal?

Iedereen wil gelukkig zijn! Althans, ik ken weinig mensen die gelukkig zijn en zeggen: “Ooh, was ik maar weer ongelukkig?” Toch hebben de meeste van ons nooit geleerd om gelukkig te zijn. Geluk was iets dat je overkwam en werd afgemeten aan je gezondheid of je bezit. En vanuit Calvinistisch oogpunt bezien ben je gezond als je een baas hebt om voor te werken en genoeg te eten hebt om geen honger te lijden. We worden niet geacht te klagen zolang we gezond zijn, genoeg te eten hebben en een dak boven ons hoofd hebben. Wellicht is hierdoor wel de associatie ontstaan tussen ‘klagen’ en ‘geluk’.

Of anders verwoord: Iemand die niets te klagen heeft, moet wel gelukkig zijn. En terug geredeneerd: Als we niet gelukkig zijn, dan hebben we blijkbaar iets om over te klagen. Maar als we niets te klagen mogen hebben (omdat we immers genoeg te eten hebben en een dak boven ons hoofd), dan zitten we gevangen in een negatieve spiraal. We klagen dat we niet gelukkig zijn met als resultaat dat we ons steeds ongelukkiger gaan voelen.

Hoe los jij jouw problemen op?

Dit principe geldt ook in het bedrijfsleven, met dien verstande dat we al snel ontdekken dat openlijk klagen niet echt bevorderlijk werkt als je carrière wilt maken. Wat wel wordt gewaardeerd is het oplossen van problemen. Het liefst problemen van klanten die bereid zijn om goed te betalen voor de oplossing. Dus in plaats van klagen, ga je keihard je best doen om zoveel mogelijk problemen van klanten op te lossen. En als je dat goed doet, dan klaagt je klant niet en klaagt je baas niet. En zolang je zelf ook niet klaagt is er niets aan de hand.

Maar je bent niet op zoek naar ‘niets te klagen’, je wilt gewoon gelukkig zijn! Zolang je je niet bewust bent van de relatie tussen beide, ga je steeds harder werken om ervoor te zorgen dat er niets te klagen valt. En hoe harder je gaat werken, hoe groter de kans dat er juist wél iets te klagen valt. Als je hiermee worstelt, dan is het essentieel dat je dit probleem oplost (anders brand je langzaam maar zeker op). En helemaal als je iets doet waar je intrinsiek niet blij van wordt.

Maar je bewust zijn van het probleem, is iets heel anders dan het probleem oplossen. Einstein verwoordde dit dilemma prachtig door het volgende te zeggen: “Problemen die je nu ervaart kun je niet oplossen op hetzelfde niveau van denken dat deze problemen heeft veroorzaakt.”

Wat is het geheim?

Dit klinkt eenvoudig, maar als coach merk ik dat het werkelijk doorgronden van deze uitspraak in de praktijk een stuk weerbarstiger is dan het op het eerste oog lijkt. Jij bent immers een succesvolle professional die wordt betaald voor het oplossen van problemen. Sterker nog, daar ben jij hartstikke goed in! Een logische gedachte die hieruit volgt is dat het dan toch ook niet zo moeilijk kan zijn om je eigen ‘probleempjes’ op te lossen?

Maar als je echt eerlijk bent naar jezelf weet je dat het geen ‘probleempje’ is dat je zelf kunt oplossen. Als het zo simpel was, dan had je dat namelijk allang gedaan. En misschien denk je ook wel dat jij de enige bent die hiermee worstelt. In ieder geval hoor je al die andere ‘succesvolle’ professionals nooit klagen dat ze niet meer gelukkig zijn.

Toch is ‘niet gelukkig zijn’ voor veel professionals het belangrijkste probleem dat ze hebben. Misschien is het wel het grootste zakelijke geheim. Daar komt nog eens bij dat zakelijk succesvolle professionals het lastig vinden om hulp te vragen. Zeker voor een probleem waarvan ze vinden dat ze het ook zelf moeten kunnen oplossen. Om dan toch om hulp te vragen, heb je veel moed nodig.

En? Heb jij de moed?

Volgens mij wel. Je hebt in ieder geval de moeite genomen om tot hier door te lezen. Als je een vervolgstap wilt zetten, dan nodig ik jou van harte uit voor een persoonlijke kennismaking via een gratis inzichtsgesprek.

Vind je dit nog een brug te ver? Via deze link ontvang je gratis 3 vragen in jouw mailbox, waarbij je alvast zelf aan de slag kunt.

Hartelijke groet,

René Bussink

logo-renesans-gratis-inzichtsgesprek